Performanță. Experiență. Încredere

Stiri

16.10.2017

Conferinta HSE Management – 8 iunie 2017

Conferinta HSE Management – 8 iunie 2017

Pe data de 8 iunie 2017, dl Horia-Mihai Nicolescu a reprezentat atat Asociatia pentru Securitate la Incendiu, cat si Grupul SIGURA, in cadrul Conferintei HSE Management, organizata la Hotelul InterContinental din Bucuresti. Titlul prezentarii a fost:

Cum am putea atinge in Romania – fara costuri suplimentare – nivelul de siguranta la foc in exploatare din tarile dezvoltate

Descarcati agenda conferintei

Cateva generalitati despre subiect

Am ales acest subiect pentru ca il consider extrem de important acum si la noi – intr-o tara in care se manifesta simultan 4 trenduri defavorabile dezvoltarii unei culturi nationale de securitate la incendiu:

1) scaderea sensibila a interesului si a nivelului de profesionalism in abordarea problematicii de ansamblu a securitatii la incendiu;

2) lipsa acuta de sume necesare investitiei (initiale) in securitate la incendiu;

3) o mentalitate reticenta de a investi in securitatea la incendiu, datorita – in principal – si atitudinii gresite a asiguratorilor si a organelor de control;

4) preocuparea redusa acordata educarii oamenilor in perioada de exploatare in scopul formarii unei culturi organizationale proactive de securitate la incendiu.

In acelasi timp, exista unele zone (activitati medicale, manifestari culturale, etc.) in care, spre deosebire de cladirile cu alte destinatii civile standard, exista cateva caracteristici speciale care pot amplifica eventualele efecte ale unui incendiu:

  • in fiecare moment pot exista persoane foarte vulnerabile (clienti, vizitatori);
  • impactul mediatic si social este major (maternitatea Giulesti, cluburile COLECTIV si BAMBOO, etc.);
  • are valori mari de protejat (aparatura scumpa, echipamente IT, fabrici si depozite de medicamente, etc.);
  • exista zone in care securitatea (la foc) este vitala dar neasigurata corespunzator (terapia intensiva, sali de operatii, neonatologie, etc.);
  • aici s-au investit sume mari de bani (si sume private dar si de la buget).

In toate aceste zone, asigurarea unui concept eficient de siguranta la foc trebuie facuta utilizand abordari care sa nu foloseasca rutinele obisnuite.

Dupa peste 40 de activitate in domeniu, am ajuns la o serie de concluzii care ofera o alternativa inedita si simpla asupra acestei problematici, oferind raspunsuri la neajunsurile aratate mai sus. Prezentate impreuna intr-o ordine logica, sper ca aceste argumente sa convinga si sa declanseze in Romania o noua abordare  in realizarea unei securitati la incendiu eficiente, reale si cu costuri minime !

Aceasta viziune prezinta un interes major pentru toti proprietarii si administratorii obiectivelor economice care –  prin prevederile art. 19 din Legea 307 – raspund direct de consecintele oricarui incendiu petrecut in respectivul obiectiv si pentru care alocarea fondurilor suficiente pentru acest domeniu se afla inca la nivelul sperantelor.

In Romania de azi, protectia la foc a cladirilor si implicit, cea a oamenilor aflati in acestea este o problema reala, cu incidente larg mediatizate dar a caror analiza nu a fost dusa insa niciodata pana la capat, concluziile finale putand releva faptul ca preocuparea este – de cele mai multe ori – mai mult formala.

De ce aceasta afirmatie ? Pentru ca toate incendiile care au avut loc in cladiri reprezentative din Romania (unele cu consecinte catastrofale – vezi Maternitatea Giulesti sau clubul COLECTIV), acestea au aparut si au evoluat rapid  in cladiri care – aparent – aveau documentele minime cerute de lege pentru functionare si asigurarea sigurantei la foc ! Si atunci, apar firesc urmatoarele 3 intrebari:

- de ce apare o fractura intre legislatie si practica ?

- de ce respectarea normelor legale nu asigura, in acelasi timp, si realizarea unei protectii la foc reale si eficiente ?

- care ar trebui sa fie solutiile optime de aplicat in conditiile specifice din Romania, care sa asigure simultan o protectie eficienta si reala in caz de incendiu, cu costuri minime de investitie ?

De ce apare o fractura intre legislatie si practica ?

Cauzele acestei fracturi sunt multiple, insa detalierea continutului acestor cauze si solutiile lor de rezolvare nu fac obiectul acestui articol;  ele vor aparea insa, pe rand in viitorul apropiat, in revistele de specialitate. Dintre aceste cauze, unele au efecte majore:

1 – diferenta de organizare dintre Romania si tarile Occidentale a domeniului securitatii la incendiu (diferenta majora fiind omniprezenta IGSU la toate nivelele de decizie si, implicit, conflictul de interese in care se afla acest organism);

2 - intrarea pe piata a multor produse indoielnice;

3 - lipsa de profesionalizare a multor firme care pun in opera noile tehnologii si lipsa de exigenta la PIF a acestor lucrari din partea membrilor comisiei de receptie;

4 - lipsa de cunostinte in domeniu ale arhitectilor (reticenta de cooperare manifesta a IAIM si OAR) cu consecinte grave in securitatea la incendiu (maternitatea Giulesti si clubul Colectiv) care a condus  la “antanta” toxica a acestora cu verificatorii (intrebare: de ce nu se verifica periodic de MDRAP si IGSU nivelul de cunostinte in securitatea la incendiu al arhitectilor OAR cu drept de semnatura, ca la oricare alte firme de specialitate ?);

5 - lipsa de cadre suficiente si pregatite corespunzator ale ISU, aspect care conduce la controale (de multe ori) formale !

6 - lacomia Antreprenorilor Generali si coruptia generalizata; investitorii (romani si straini) au “invatat” ca se poate “face Securitate la Incendiu” in Romania cu sume nefiresc de mici (efect al politicilor criminale de dumping al firmelor “no name”).

De ce respectarea normelor legale nationale nu asigura, in acelasi timp, si realizarea unei protectii la foc reale si eficiente ?

Orice discutie despre asigurarea unui anumit nivel de protectie la foc trebuie sa inceapa – obligatoriu – cu lamurirea a doi termeni:

  • Ce inseamna o protectie la foc eficienta ?
  • Ce inseamna o protectie la foc reala ?

EFICIENTA este o problema conceptuala si depinde de:

  • nivelul minim general acceptat si impus legal pe plan national, cu legatura directa dintre acest nivel si organizarea respectivei societati (concept economic, social, putere financiara, etc.).
  • nivelul de exigenta al Asiguratorului.

Depinde si se stabileste de catre Proiectant si Asigurator.

O protectie eficienta la foc inseamna ca aceasta trebuie sa indeplineasca, simultan, mai multe conditii:

1 - Sa reactioneze cat mai rapid la aparitia unui incendiu

2 - Sa nu provoace pagube bunurilor din zona protejata

3 - Sa fie nevatamatoare pentru oameni

4 - Sa fie nedaunatoare mediului ambient

5 - Sa fie posibila a fi implementata in situatia data

Se observa usor ca solutiile care respecta simultan toate aceste conditii, nu sunt si cele mai ieftine !

REALITATEA ei este o problema practica si depinde de:

  • realizarea corecta a intregului concept proiectat de siguranta la foc, aprobat de organele abilitate;
  • pastrarea functionalitatii permanente si perfecte in exploatare a acestuia.

Depinde de Beneficiar si de Asigurator.

Observam ca, in ambele situatii, se regasesc niste “key-players”, respectiv:

  • Asiguratorul
  • Beneficiarul

care, in societatile occidentale catre care tindem ca organizare si eficienta, sunt factorii decizionali-cheie in ridicarea nivelului de Securitate la incendiu.

 

Normele nationale reprezinta un nivel minim general acceptat si impus pe plan national, la care se considera ca se obtine un nivel satisfacator de siguranta la foc pentru societatea respectiva. De aici rezulta, in mod evident, si legatura directa dintre acest nivel si organizarea respectivei societati (concept economic, social, putere financiara, etc.). Desi un incendiu este acelasi si in Spania, si in Finlanda si in Romania, intelegerea acestui aspect explica diferentele dintre nivele cerintelor de siguranta la foc a respectivelor state.

Rezulta ca respectarea cerintelor nationale in domeniu conduce la un nivel national propriu de siguranta la foc care  nu implica – in mod automat – si ajungerea la o solutie reala si eficienta de protectie la foc ci numai asigurarea cadrului legal de functionare in baza unui nivel minimal acceptat pe plan national ! Astfel, datorita puterii sale economice mai scazute, nivelul exigentei de Securitate la Incendiu din Romania este si el la o valoare mai redusa.  Asa ne explicam de ce rezultatele la noi difera de cele din Occident.

Pe de alta parte, societatile de asigurari fac tot posibilul ca nivelul de securitate la incendiu impus clientilor lor sa fie cat mai inalt, pentru a-si securiza la nivel minimal eventualele pagube pe care trebuie sa le achite acestora in caz de incendiu. Din aceasta cauza si-au dezvoltat, in cele mai multe cazuri, norme proprii cu nivele mult mai ridicate de securitate la incendiu decat cele ale statelor in care activeaza - norme pe care le impun clientilor lor, asigurand astfel un trend ascendent al progresului tehnologic si o presiune permanenta asupra pietelor pe care activeaza, in sensul maririi nivelului general de securitate la incendiu.

Astfel, apare clara diferenta de influentare a celor doua entitati (statul si asiguratorii privati) prin care se explica diferenta de nivel minim impus al masurilor de securitate la incendiu si, prin consecinta, al rezultatului final privind realizarea unei protectii la foc reale si eficiente.

Astfel ca, pana aici, lucrurile par clare si cu doua solutii evidente:

1) Vrei sa ai o protectie la foc minimala care iti asigura si documentele legale de functionare ? Mergi pe solutia mai ieftina a standardului national (la noi P-118);

2) Vrei sa ai o protectie la foc maximala si adaptata cat mai bine cazului tau (si o securitate mult mai inalta a oamenilor in caz de situatii extreme) ? Mergi pe solutia (mult) mai scumpa propusa de societatile de Asigurare (bazata, in special, pe dezvoltarea masurilor tehnice).

Interior articol HSE

Nu poate exista insa si o a treia cale ? Nu se poate obtine o protectie la foc maximala si adaptata cat mai bine cazului tau cu costuri (mult) mai ieftine, similare variantei standardului national ? Raspunsul la aceasta intrebare este DA iar modul in care se poate obtine acest deziderat este tocmai scopul acestui articol.

Aceasta inseamna sa gasim solutii pentru a putea atinge un nivel mai inalt al securitatii la incendiu cu costuri mai reduse. Solutiile pot fi cautate in trei directii:

A. Modificarea mai curajoasa a legislatiei romanesti, atat pentru eliminarea unor prevederi invechite cat si pentru modernizarea ei. Aici putem discuta despre cel putin 3 aspecte:

1a – reducerea unor costuri prin actualizarea unor prevederi, in acord cu legislatia statelor avansate (se pot da ca exemplu codurile americane de foc care sunt doar coduri de scop; ele nu dau solutii ci obliga doar la atingerea unor parametri de performanta, solutiile ramanand la alegerea beneficiarului si a proiectantului);

1b – societatile de asigurari sa isi asume rolul care le este destinat, acela de factor de presiune in introducerea si pastrarea continua a performantei in piata specifica;

1c – renuntarea la unele prevederi legale complet depasite (adaposturi ALA, etc.) si trecerea  de la etapa normativa la cea a ingineriei securitatii la incendiu.

B. Utilizarea unor materiale si tehnologii din ce in ce mai performante (din pacate, aceasta solutie induce costuri mereu crescande !).

C. Recalibrarea ponderilor celor trei categorii de masuri care formeaza securitatea la incendiu. Rezulta o noua abordare a continutului securitatii la incendiu, cu accent pe:

- schimbarea paradigmei de actiune a tuturor celor implicati: Proiectant / Asigurator / Beneficiar / Legislator;

- recalibrarea ponderilor celor trei categorii de masuri care formeaza securitatea la incendiu, cu accent pe cele operationale. Rezulta o noua abordare a continutului securitatii la incendiu, cu accent pe masurile operationale.

Aceasta directie o consider cea mai potrivita situatiei actuale din Romania si singura solutie abordabila azi pentru imbunatatirea eficientei nivelului securitatii la incendiu in exploatare; argumentele le voi prezenta in continuare.

In Romania de azi, securitatatea la incendiu este prinsa intre realitate si teorie !

Asa cum spuneam la inceput, Realitatea arata ca, in prezent, in Romania exista:

1 - o mentalitate reticenta de a investi in securitatea la incendiu, datorita atitudinii gresite a Asiguratorilor de la noi asupra acestui subiect si care are ca efect consecutiv si

2 - obisnuinta nealocarii de sume suficiente pentru investitia initiala in securitatea la incendiu la o cladire;

3 - o preocupare redusa acordata educarii oamenilor in perioada de exploatare in scopul formarii unei culturi organizationale proactive de securitate la incendiu

 

Pe de alta parte, teoria spune ca o protectie integrala la incendiu bine articulata,  reala si eficienta,  este mult mai mult decat suma cerintelor legale si ea inglobeaza trei directii de activitate:

1 - Protectia structurala (pasiva) cu masuri care tin de cladire, de tip pasiv;

2 - Protectia tehnica (activa) cu masuri care tin de sistemele tehnologice implementate, de tip activ;

3 - Protectia organizationala (proceduri si instruiri), cu masuri care tin de implementarea in comportamentul oamenilor a unui concept coerent si eficient de securitate la incendiu, in scopul evitarii erorii umane. Aceasta directie reprezinta – de fapt – controlul eficientei implementarii primelor doua directii.

Concluzia este ca daca nu ne permitem pe plan national, sa investim in masurile constructive si tehnice sume comparabile cu tarile avansate (cum am aratat mai sus), putem – in schimb – sa investim compensator mai mult in masurile operationale (vezi fig. 1 / P-118 vs. NFPA). Cum ar zice americanii: Make more with less !

Cerinte 1 si 2

Aceasta solutie prezinta o serie de avantaje deloc de neglijat:

1 - au costuri apropiate de zero (fata de cele constructive sau tehnice);

2 – nu apar la inceputul investitiei initiale ci se aplica progresiv de abia in faza de exploatare (nu maresc costul initial al investitiei);

3 - sunt proprii fiecarei situatii in parte, la nivelul de decizie al Beneficiarului conducand la adaptarea optima a masurilor de siguranta la foc la situatia reala din teren;

4 - sunt flexibile (adaptabile la toate modificarile interne si externe care pot apare pe durata exploatarii). Astfel ele raman mereu “la zi” fata de solutiile constructive si tehnice care imbatranesc si se uzeaza fizic si moral, mentinand nivelul initial de protectie la foc si prelungind perioada de valabilitate a acestora (vezi fig. 2).

Grafic masuri

In acelasi timp, aceasta abordare a securitatii la incendiu in exploatare permite si aplicarea consecventa a conceptului de  management integrat si procedurat de securitate la incendiu – care este maximul ce se poate cere astazi acestui domeniu.

  • De ce integrat ? Pentru ca reuneste  toate componentele care concura la securitatea la incendiu, intr-un sistem integrat, coerent si operational – de unde si notiunea de management al securitatii la incendiu – ca reprezentand intregul ansamblu de activităţi necesare unei funcţionalitati eficiente a tuturor etapelor componente ale conceptului, respectiv: conceptia, organizarea, îndrumarea, dirijarea, formarea, administrarea, leadership-ul, etc.
  • De ce procedurat ? Pentru ca trebuie sa se bazeze pe un sistem procedurat, controlabil si cu trasabilitate, asemanator cu sistemul procedurat de Asigurarea Calitatii. Numai in aceasta forma se poate asigura in exploatare performanta maxima, stabila si permanenta a conceptului de securitate la foc reala si eficienta.

Managementul integrat si procedurat de  securitate la incendiu trebuie aplicat in toate toate cele trei etape de viata ale unei constructii:
1 – etapa de proiectare, de care raspunde echipa de proiectare
2 – etapa de constructie, de care raspunde echipa de executie
3 – etapa de exploatare, de care raspunde echipa de exploatare a Beneficiarului

Aici, un rol important in aceasta actiune, permanent si constant, il poate avea Scoala PROMETEU cu sesiunile sale dedicate celor mai stringente probleme ale practicii domeniului. Va invitam sa urmariti pe site-urile specifice (www.siguraprometeu.ro; www.sigura.ro; www.asociatia-asi.ro) programarile acestor actiuni si sa participati la ele, ridicandu-va astfel nivelul profesional prin participarea la dezbateri active sau audiind profesionistii domeniului.

De asemenea, va invit sa urmariti incepand cu 1 iulie 2017 sectiunea speciala dedicata Securitatii la incendiu din fiecare numar al Revistei Constructiilor. Aceasta sectiune va cuprinde articole despre:

1 – TEORIE, cu articole asupra teoriei și fenomenologiei incendiului, noi concepte și viziuni în practica mondială.

2 – INTERVIURI cu specialiști ai domeniului, români sau străini.

3 – PREZENTĂRI ale materialelor, produselor sau sistemelor folosite în domeniul securității la incendiu, cu explicarea obligatorie a principalelor caracteristici de performanță și a documentelor legale pentru utilizarea lor în România.

4 – GHIDURI DE BUNĂ EXECUȚIE prezentate de producători pentru materialele, produsele sau sistemele furnizate pe piața românească.

5 – INFO-FIRE cu noutăți legislative ale domeniului din România și de pe tot mapamondul.

 

Descarcati prezentarea in format PDF

Descarcati prezentarea in format PowerPoint